Dziecko na rehabilitacji
Będąc rodzicem, na pewno zdajemy sobie sprawę z tego, że rehabilitacja dzieci w bardzo wielu przypadkach jest wskazana a to po to, by mogły one w swojej przyszłości lepiej, sprawniej funkcjonować. Jeżeli więc to nasza latorośl wymaga specjalistycznego wsparcia ze strony fizjoterapeutów, to nie czekajmy i czym prędzej zadbajmy o to, by trafiło ono w możliwie najlepsze ręce. To ważne, by ludzie zajmujący się rehabilitacją dzieci mieli do nich odpowiednie podejście. Sami, jako rodzice, winniśmy pamiętać o tym, by wspierać swojego malucha, dodawać mu otuchy i motywować do dalszego podejmowania pracy, która za parę lat prawdopodobnie będzie już tylko wspomnieniem.
Komu pomoże integracja sensoryczna?
Integracja sensoryczna jest rodzajem terapii dla dzieci.
Taka terapia jest wykorzystywana do leczenia zaburzeń w przetwarzaniu bodźców zewnętrznych przez dzieci. Terapia SI (czyli integracji sensorycznej ) umożliwia przywrócenie równowagi w zakresie odbierania i przetwarzania sygnałów od zmysłów.
Jeśli występują zaburzenia w odczuwaniu bodźców zmysłów to również siłą rzeczy mózg ma problem z prawidłowym przetwarzaniem takich sygnałów i ich integrowaniem.
W trakcie terapii zaburzeń sensorycznych podążą się za potrzebami dziecka tak więc taka terapia musi być dostosowywana indywidualnie.
Dziecko takie może zareagować na bodźce
Terapia integracji sensorycznej (terapia IS, terapia zaburzeń przetwarzania sensorycznego) ? terapia prowadzona w specjalistycznych gabinetach dla dzieci z zaburzeniami przetwarzania sygnałów płynących z otoczenia, mająca na celu przywrócenie prawidłowej pracy zmysłów w celu płynnego codziennego funkcjonowania1.
Jeśli przetwarzanie zmysłów przebiega nieprawidłowo, wówczas mózg nie może pełnić swojej najistotniejszej funkcji ? integracji wrażeń sensorycznych. Dziecko takie może zareagować na bodźce znaczącym, spójnym zachowaniem. Może mieć trudności z wykorzystaniem informacji sensorycznych do zaplanowania i przeprowadzenia działań. Terapia IS jest procesem, w odróżnieniu od aktywności sensomotorycznych, czyli ćwiczeń bazujących na różnych bodźcach zmysłowych, które można włączać do terapii innych niż terapia IS, np. terapii logopedycznej, pedagogicznej itp. W trakcie terapii IS podąża się za potrzebami i aktywnością dziecka, dlatego nie jest możliwe wcześniejsze przygotowanie konspektu sesji terapeutycznej.
Źródło: https://pl.wikipedia.org/wiki/Terapia_integracji_sensorycznej