Mechanika samochodowa - podstawowe fakty

czególnych kołach wprawiają samochód w ruch obrotowy wokół osi pionowej. By zapobiec temu zjawisku, wprowadzono system zapobiegający blokowaniu (zatrzymywaniu) kół podczas hamowania. System naśladuje hamowanie impulsowe, ale robi

Mechanika samochodowa - podstawowe fakty

ABS - jak to działa?

Utrata sterowności samochodu podczas hamowania następuje, gdy koła z co najmniej jednej osi samochodu przestają się obracać. Wówczas różnice sił hamowania na poszczególnych kołach wprawiają samochód w ruch obrotowy wokół osi pionowej. By zapobiec temu zjawisku, wprowadzono system zapobiegający blokowaniu (zatrzymywaniu) kół podczas hamowania. System naśladuje hamowanie impulsowe, ale robi to znacznie dokładniej niż kierowca, gdyż pozwala na utrzymanie współczynnika poślizgu koła na poziomie 10-30%. W tych warunkach sterowność pojazdu zachowana jest na satysfakcjonującym poziomie (koła wciąż mogą przenosić stosunkowo wysokie siły poprzeczne odpowiedzialne za sterowność), a jednocześnie współczynnik przyczepności jest zbliżony do wartości współczynnika przyczepności przylgowej (najwyższej osiągalnej dla danej nawierzchni), co pozwala na skrócenie drogi hamowania.

System kontroluje obroty kół podczas hamowania i jeżeli kierowca naciśnie tak silnie na hamulec, że jedno z kół obraca się wolniej niż pozostałe, to system ABS zmniejsza na chwile siłę hamowania obwodu, w którym jest to koło lub tylko tego koła (w nowszych układach); jeżeli koło ponownie zacznie się obracać, siła hamowania jest ponownie zwiększana. Cykle redukcji siły hamowania są bardzo szybkie.

Źródło: https://pl.wikipedia.org/wiki/ABS_(motoryzacja)


Więźniowie delegowani do wykonywania prac przy samochodach

Obecnie bardzo dużą wagę przywiązuje się do tego, żeby osoby odbywające karę więzienia nie traciły kontaktów ze społeczeństwem i mogły stale rozwijać się w swoich umiejętnościach. Dotyczy to, oczywiście, tych więźniów, którzy wykazują postępy w resocjalizacji. Niektórzy z takich więźniów, pracujący wcześniej w warsztatach samochodowych oddelegowani zostają do wykonywania prac naprawczych przy samochodach, w tym do wymiany zepsutych części samochodowych. Mogą oni także sprawdzać ustawienia samochodów i wymieniać w nich opony przed zimą czy na wiosnę. Wszystko odbywa się pod kontrolą osób za nich odpowiedzialnych, a więźniowie dobrze sprawdzający się w swojej roli mogą liczyć na skrócenie swojego wyroku.


Wymagania stawiane częściom do sportowych samochodów

Wiele osób uważa, że najciekawszą częścią każdego wyścigu odbywającego się na torze jest serwisowanie sprzętu, który zaczął szwankować w bolidzie. Trzeba, bowiem pamiętać, że wymagania stawiane częściom sportowych bolidów są bardzo wygórowane i jakiekolwiek odstępstwo od przyjętych norm musi być zaraz naprawiane. Podobnie jest z częściami do sportowych samochodów, dlatego samochody często są naprawiane jeszcze w czasie trwania rywalizacji nawet, jeżeli kierowca teoretycznie byłby w stanie z taką usterką dojechać do końca wyścigu, ale istnieje ryzyko, że przeszkodziłaby ona w zajęciu wysokiego miejsca. W takim wypadku dużą wagę przywiązuje się również do tego, aby wymiana części samochodowych przebiegła w jak najszybszym tempie.



© 2019 http://www.londonpub.wloclawek.pl/