Zasada działania potencjometru
Współczesny potencjometr cyfrowy jest w rzeczywistości zespołem wielu (np. 100) rezystorów i przełączników CMOS. Logiczne układy sterujące włączają odpowiednie klucze odpowiednio do zawartości licznika. W praktyce w strukturze znajduje się od 16 do 256 przełączników, a rezystorów zawsze o jeden mniej. Jeśli wszystkie rezystory składowe są jednakowe, uzyskuje się potencjometr o charakterystyce liniowej. Do regulacji głośności w urządzeniach audio lepiej nadają się układy, w których rezystory mają różne wartości, a wypadkowa charakterystyka regulacji ma charakter logarytmiczny (ściślej wykładniczy).
Przewaga układu cyfrowego nad tradycyjnym potencjometrem, polega na braku jakichkolwiek trzasków, zakłóceń lub szumów charakterystycznych dla potencjometrów mechanicznych, szczególnie tych tanich, o nie najlepszej jakości. Ponadto potencjometr cyfrowy zapewnia idealną powtarzalność ustawień, jednak za cenę ograniczenia płynności regulacji do skończonej liczby kroków.
Układ potencjometru cyfrowego znajduje zastosowanie w sprzęcie audio, takim jak wzmacniacze lub miksery.
Źródło: https://pl.wikipedia.org/wiki/Potencjometr
Czym jest przepustnica?
Przepustnica ? element armatury (rodzaj zaworu motylkowego) służący do regulacji przepływu medium, poprzez obrotowy ruch łopatki (zazwyczaj w kształcie dysku) umieszczonej wewnątrz kanału (oś łopatki jest prostopadła do osi kanału).
Jest elementem gaźnika, a w silnikach z wtryskiem paliwa samodzielnym elementem.
W parowozach regulacja odbywa się zazwyczaj przy zbieralniku pary w kotle. Zdarzają się rozwiązania (np. w Ty246) gdzie przepustnica jest za przegrzewaczem - takie rozwiązanie jest korzystniejsze.
Źródło: https://pl.wikipedia.org/wiki/Przepustnica
Naprawy auta w serwisie
Aby nasze auto zawsze było sprawne i gotowe do drogi, powinniśmy w każdej sytuacji zapewniać mu odpowiednią opiekę. Chodzi tu oczywiście o codzienną eksploatację, ale także rozprawianie się z wszelkimi usterkami, jakie mogą się zdarzyć podczas częstego korzystania z naszego pojazdu. Wszelkie awarie powinniśmy oczywiście zgłaszać w odpowiednich serwisach, a ich naprawami koniecznie powinni zająć się specjaliści. Jeśli będziemy podchodzić do tego w odpowiedni sposób, unikniemy zbędnych kosztów dodatkowych napraw oraz zyskamy pewność, że dana usterka nie powtórzy się w najbliższym czasie i to akurat wtedy, kiedy będzie to dla nas wyjątkowo niedogodne. Dobre serwisy dadzą nam pewność, że z naszym samochodem wszystko jest w porządku.