Prawo w księgowości
Księgowość to obszar, w którym podstawowe zadania koncentrują się przede wszystkim na różnego rodzaju wyliczeniach i zestawieniach danych liczbowych, które w dalszej kolejności wykorzystywane są do tworzenia statystyk oraz sprawozdań. Wyliczenia muszą odbywać się według ustalonych zasad i być zgodne z podstawowymi dokumentami prawnymi. Należy do nich między innymi ustawa o rachunkowości, a także dokumenty uwzględniające międzynarodowe standardy sprawozdawczości finansowej oraz prawa podatkowego. Znajomość przepisów pomaga księgowemu w codziennej pracy, ale także ujednolica jego działania i pozwala weryfikować rzetelność dokonywanych wyliczeń i przygotowywanych zestawień.
Jakie ustawy powinien znać księgowy
Podstawą pracy księgowego jest opieranie się na obowiązujących przepisach, które w przeważającej mierze wynikają z istniejących ustaw. Jakie ustawy księgowy powinien w takim razie znać? Podstawowe to między innymi ustawa o rachunkowości oraz ustawa o VAT wraz z ordynacją podatkową. Inne to ustawa o podatku dochodowym oraz o podatku akcyzowym. Oprócz ustaw niezbędna jest oczywiście również znajomość Kodeksu cywilnego, spółek handlowych, a także kodeksu pracy. Znajomość tych przepisów jest niezbędna do prawidłowego realizowania zadań na stanowisku księgowego, a także do dokonywania wyliczeń i przygotowywania zestawień zgodnie z obowiązującym prawem.
Co wykorzystuje księgowy w pracy
Księgowy wykonuje zadania, które w przeważającej mierze opierają się na pracy z liczbami, wskaźnikami i stawkami, które uwzględniane są w różnego rodzaju rachunkach. W związku z tym księgowy musi posługiwać się konkretnymi narzędziami, które wspierają go w pracy. Zazwyczaj są to różnego rodzaju kalkulatory do wyliczania odsetek, wynagrodzeń, a także kalkulatory VAT czy stażu pracy. Oprócz kalkulatorów księgowy wykorzystuje również różne oprogramowania, dzięki którym jego praca może przebiegać sprawniej i może być wykonana w znacznie krótszym przedziale czasu. Wpływa to zarówno na efektywność pracy, jak i na fachowe podejście do wykonywanych zadań.